SATU KAEDAH UNTUK
MEMBIMBING PELAJAR TAHUN SATU 1 BERSIH
SK PENDERAS MEMBEZAKAN HURUF KECIL b DENGAN d
ROZAIDA
BTE MAT KASSIM
Sekolah Kebangsaan Penderas,
Kuala Krau
28050 Temerloh, Pahang
ABSTRAK
Kajian
ini dijalankan untuk menentukan dan mengatasi masalah yang dihadapi oleh
pelajar Tahun 1 Bersih SK Penderas dalam
membezakan huruf kecil b dengan d. Tinjauan awal telah dilaksanakan melalui
ujian bertulis dan lisan kepada pelajar semasa melaksanakan pengajaran dan
pembelajaran di dalam kelas. Hasil tinjauan ini menunjukkan terdapat 9 orang pelajar masih keliru untuk membezakan
huruf kecil b dengan d. Guru telah mengambil tindakan bagi meningkatkan
kebolehan pelajar untuk membezakan
kedua-dua huruf kecil ini. melalui program “Jangan Keliru”. Program ini
mengambil masa selama 2 minggu dan setiap sesi mengambil masa 5 hingga 10 minit
sahaja. Keputusan ujian pos menunjukkan
peningkatan penguasaan murid
dalam membezakan kedua-dua huruf ini.
LATAR
BELAKANG KAJIAN
Kemahiran
membaca merupakan satu kemahiran bahasa yang paling penting kerana melaluinya
seseorang itu boleh menerokai alam ilmu pengetahuan yang tidak dapat
ditempuhinya melalui pengalaman biasa yang lain. Membaca adalah satu proses yang bukannya mudah sebaliknya ia
adalah gabungan beberapa proses yang kompleks ( Raminah Hj Sabran, 1987 )
Hasil
kajian mendapati pengamatan murid terhadap bentuk-bentuk huruf mempunyai
masalah. di mana mereka keliru mengenali huruf-huruf yang hampir sama bentuknya
seperti huruf kecil b dan d. Perlu seseorang guru itu untuk menyusun strategi
yang lebih berkesan untuk mengajar murid-murid membezakan huruf-huruf ini.
Huruf-huruf kecil lain yang hampir sama bentuknya seperti n dan h, f dan t, y
dan g juga sering mengelirukan kanak- kanak . Kanak-kanak masyarakat orang asli
di sekolah ini juga menghadapi masalah tersebut. Tambahan pula mereka kurang
didedahkan dengan bentuk-bentuk huruf di rumah. Kebanyakannya hanya dapat melihatnya
di sekolah sahaja.
PERNYATAAN MASALAH
Membaca
menggabungkan beberapa kemahiran, iaitu kemahiran pengamatan penglihatan yang
diskriminatif ( untuk mengenal dan membezakan bentuk-bentuk huruf), kemahiran mengingat, mendengar dan membezakan
bunyi-bunyi yang tepat dan jelas, menyebut bunyi-bunyi yang dilambangkan oleh
huruf-huruf, menggabungkan penyebutan bunyi-bunyi itu untuk membentuk perkataan
dan kebolehan memindahkan lambang-lambang yang dibaca itu kepada sistem saraf
otak untuk menterjemahkan dan memahami apa yang dibaca Raminah Hj Sabran, 1987).
Kemahiran
mengenal huruf dan membezakan huruf amat penting untuk pelajar membezakan bunyi
huruf .Kelemahan pelajar membezakan huruf akan turut mempengaruhi kebolehan
membaca dan menulis . Kemahiran mengenali huruf merupakan titik mula kepada
kemahiran membaca.
Di
SK Penderas seramai 24 daripada 26 orang pelajar di kelas ini telah mengikuti
kelas pra sekolah atau tadika tetapi saya dapati mereka masih belum menguasai
kemahiran membaca. Pelajar 1 Bersih seramai
25 orang telah menjalani ujian KIA2M
pada 7 April yang lalu. Manakala seorang lagi ponteng tegar. Hasil ujian
didapati memang benar seramai 16 pelajar
masih belum menguasai kemahiran membaca. 6 orang daripada 16 pelajar tersebut
masih tidak kenali huruf dan 10 orang
yang lain pula masih keliru untuk mengenal huruf. Selebihnya iaitu 10 orang
pelajar telah pun boleh menyebut perkataan kv kv. Sejak
13 April 2009, murid-murid yang mengikuti kelas KIA2M telah menjalani program Deras Baca Penderas .
Pada
22 April 2009, sewaktu saya menjalankan latihan dalam menguji kebolehan murid
mengenali huruf yang dipelajari
sebelum ini , saya dapati seramai 9 daripad 24 orang murid menghadapi masalah untuk membezakan huruf kecil b dengan
d.
Rajah 1 : Hasil kerja salah seorang
pelajar sebelum tindakan
Mungkin
kerana pengalaman pertama mengajar tahun 1, saya kurang peka bahawa akan wujudnya
kekeliruan antara kedua-dua huruf ini. Apabila saya melahirkan masalah ini
kepada rakan-rakan, maklum balas yang saya terima antaranya :
“ Masalah ini perkara biasa, pelajar
tahun 3 dan 4 pun ada yang masih keliru
“
Saya
terpanggil untuk mengubah keadaan ini lebih awal. Saya memikirkan bagaimana cara untuk saya
mengajar pelajar ini bagi membolehkan
mereka mengatasi kekeliruan itu. Pada
pendapat saya, kita perlu memberi pelajar satu pengalaman yang menarik untuk
membentuk ingatan yang kekal.
TUJUAN KAJIAN
Tujuan
kajian ini adalah untuk memastikan 9 orang murid yang
bermasalah itu dapat meningkatkan kebolehan pelajar membezakan huruf kecil b
dengan d. Hasil kajian ini juga diharapkan dapat memastikan penambahbaikan
amalan kendiri dalam pengajaran guru dan pembelajaran murid.
SOALAN KAJIAN
Antara soalan
berkaitan kajian ialah :
1) Adakah
murid-murid boleh membezakan huruf b dan
d dengan lebih mudah?
2) Adakah kaedah – kaedah pengajaran
menarik minat dan memudahkan pelajar mengatasi masalah ?
METODOLOGI KAJIAN
Penyelidikan ini
mengaplikasikan modul penyelidikan tindakan ( model Kemmis dan Taggart, 1992)
seperti gambarajah di bawah
Kumpulan Sasaran
Kajian
ini melibatkan 9 orang pelajar Tahun 1B yang terdiri daripada 8 lelaki dan 2
perempuan.
Instrumen Kajian
Data
dikumpul dengan menggunakan 2 kaedah
i) Ujian
pra dan ujian
ii) Pemerhatian
Analisa Kajian
1) Ujian pra dan ujian post dianalisis
menggunakan dengan membandingkan bilangan jawapan yang dijawab dengan betul dan salah sebelum
dan selepas pelajar didedahkan kepada program .
2) Pemerhatian penglibatan murid dalam
aktiviti
3) Hasil lembaran kerja murid
TINJAUAN AWAL
Tinjauan
saya mulakan pada tarikh 27 April 2009 dengan memberi lembaran kerja yang
mengandungi huruf b dan d. Saya
mengarahkan pelajar mewarnakan huruf b sahaja.
Saya hanya hendak memastikan pengetahuan sedia ada mereka.
Saya
memberi latihan ini kepada semua pelajar kelas ini untuk mengetahui berapa
orang pelajar yang benar- benar keliru
dengan kedua- dua huruf tersebut. Hasilnya sememangnya 9 orang pelajar tersebut
menghadapi masalah itu. Didapati mereka
telah mewarnakan kedua- dua huruf.
Pada
hari berikutnya, saya menjalankan pemerhatian terhadap penguasaan pelajar dengan cara meminta mereka menunjukkan
huruf kecil yang saya sebut dan menyebut huruf kecil yang ditunjukkan secara
rawak. Saya memastikan soalan huruf b
dan d itu saya tujukan kepada pelajar-pelajar yang bermasalah di mana saya
telah membuat catatan nama mereka. Aktiviti ini saya jalankan secara kelas.
Semasa
pelajar lain membuat latihan , saya telah memanggil 9 pelajar tadi untuk diuji
secara individu. Pencapaian mereka saya
rekodkan
B
|
Nama Murid
|
Menunjuk Huruf Kecil
|
|||||
a
|
b
|
c
|
d
|
e
|
f
|
||
1
|
Ahmad Zulia
|
/
|
X
|
/
|
/
|
/
|
/
|
2
|
Azahari
|
/
|
X
|
/
|
X
|
/
|
/
|
3
|
Azizan
|
/
|
X
|
/
|
X
|
/
|
/
|
4
|
Hasni
|
/
|
X
|
/
|
/
|
/
|
/
|
5
|
Helmi
|
/
|
X
|
/
|
X
|
/
|
/
|
6
|
Kamarul
|
/
|
/
|
/
|
X
|
/
|
/
|
7
|
Zainurin
|
/
|
X
|
/
|
X
|
/
|
/
|
8
|
Suraya
|
/
|
X
|
/
|
X
|
/
|
/
|
9
|
Nur Aliza
|
/
|
/
|
/
|
X
|
/
|
/
|
PERANCANGAN TINDAKAN
Berdasarkan
tinjauan awal, didapati murid- murid perlu didedahkan dengan perbezaan bentuk
dan sebutan huruf dengan lebih tersusun. Aktiviti-aktiviti dirancang dengan
mengaitkan persekitaran murid-murid juga boleh dijadikan bahan untuk
menjelaskan perbezaan huruf-huruf.
PELAKSANAAN TINDAKAN
Bagi
meningkatkan kebolehan pelajar mengatasi
kelemahan yang telah dikenalpasti, saya telah merangka program yang
dilaksanakan selama 2 minggu yang hanya mengambil masa selama 5 hingga 10 minit
sebelum pengajaran sebagai set
induksi. Aktiviti ini dilaksanakan oleh
semua murid. Saya mengambil langkah tersebut supaya pelajar yang telah
menguasai kemahiran dapat membuat pengukuhan dan yang tidak menguasai pula
menerimanya sebagai pemulihan. Saya
telah menyediakan satu catatan pemerhatian untuk murid-murid yang bermasalah
Langkah
1 ( 4 Mei 2009)
i) Murid dikenal semula dengan huruf b
dan d
ii) Murid dibimbing menggunakan anggota
badan mereka sebagai lambang huruf b dan
d. Tangan kanan digunakan membuat pergerakan bentuk bulatan ke kanan sambil
menyebut b. Tangan kiri membuat gerakan
bentuk bulatan ke kiri sambil menyebut d. Langkah dilaksanakan dengan mengikut
gerakan guru yang membelakang murid.
Sambil menyanyi
“ Gerakkan tangan kanan , gerakkan
tangan kiri
Buat bulatan b, buat bulatan d
Gerakan kaki kanan, gerakan kaki kiri
Buat bulatan b, buat bulatan d.
iii) Murid diberi penerangan bahawa b
mempunyai tiang dan bulatan ke kanan manakala d mempunyai tiang dan bulatan
ke kiri mereka.
iv) Guru melukiskan kaki dan menerangkan huruf b dan d seperti lukisan
orang berdiri.
4 : Contoh lukisan guru
Langkah
2 ( 5 Mei 2009 )
i) Murid dikehendaki angkat tangan kanan yang dinamakan tangan b dan tangan kiri pula sebagai tangan d.
ii) Murid dikehendaki meletakkan tangan b
atau d ke tempat yang disebut guru ~ Letakkan tangan b ke atas hidung.
Langkah
3 ( 6 Mei 2009 )
i) Murid dikehendaki menyanyi lagu pada
langkah 1 dan dibekalkan dengan 1 huruf.
ii) Murid yang memegang huruf b atau d
diminta berdiri sambil menunjuk huruf.
iii) Murid yang memegang huruf b ke
hadapan kelas dan huruf d ke belakang kelas.
Langkah
4 ( 8 Mei 2009 )
i) Menyanyi gerakan diulang
ii) 12 orang murid dibekalkan dengan huruf
b dan 12 orang murid dengan huruf d.
iii) Mereka dikehendaki berkumpul secara
berpasangan b dan d.
Langkah
5 ( 11 Mei 2009 )
i) Murid mengulangi nyanyian di langkah
1.
ii) Pelajar diminta mencari berapa huruf
b atau d yang dilekatkan pada papan
tulis
Langkah
6 ( 12 Mei 2009 )
i) Murid diberikan lembaran kerja
memadankan huruf besar dan secara rawak ( lampiran 1 )
Langkah
7 ( 13 Mei 2009 )
i) Murid
diberi lembaran kerja mencari dan membulatkan huruf b ( lampiran 2 )
Langkah
8 ( 14 Mei 2009 )
i) Murid diberi lembaran kerja mencari
dan membulatkan huruf d ( lampiran 3 )
Sepanjang
langkah-langkah ini dijalankan saya dapati, 9 pelajar tadi telah dapat membezakan
huruf b dengan d. Ketika membuat latihan
di lembaran kerja, saya dapat melihat mereka membuat gerakan tangan seperti
dalam nyanyi untuk mereka memastikan samada huruf itu b atau d. Saya berharap
aktiviti ini dapat memberi pengalaman yang boleh diingati oleh pelajar.
|
Rajah 6 : Kad huruf yang digunakan semasa aktiviti dijalankan
REFLEKSI
Sepanjang
menjalankan program ini, saya menyedari hakikat bahawa murid-murid berbeza
daripada segi keupayaan memahami bahan-bahan bertulis, keupayaan mendengar dan
bertutur. Jadi dalam menyampaikan isi pelajaran, saya harus memikirkan keadaan
ini agar mereka dapat diberi perhatian yang berlainan dan sesuai dengan
kemampuan mereka.
Di
dalam pengajaran menguasai kemahiran membaca, tidak ada kaedah yang paling baik dan berkesan untuk semua keadaan dalam
semua aspek pengajaran. Saya sedari
perlunya untuk memilih kaedah yang sesuai dengan kehendak dan keadaan
murid-murid. Teknik pengajaran amat mempengaruhi perkembangan murid-murid. Teknik
yang menarik dapat menghidupkan suasana
pengajaran yang boleh memberi pengalaman
yang lama kekal dalam ingatan.
Saya
berusaha menjalankan aktiviti mengenal b dan d itu berulang supaya ianya
menjadi ingatan kepada pelajar. Tempoh
masa menjalankan aktiviti itu tidak lama
di mana saya jadikannya sebagai set
induksi kepada pengajaran saya
selama hampir 2 minggu ini tidak membosankan pelajar. Malahan, saya dapat melihat perubahan ketara di mana pelajar ini
boleh memahami dengan cepat. Bahan yang
saya gunakan juga adalah bahan yang sedia ada sebelum ini tanpa perlu membuat
bahan bantu mengajar tambahan.
Selain
itu, saya dapati bahawa pemulihan yang
perlu saya jalankan kepada pelajar tidak
memerlukan satu sesi pengajaran tambahan. Hanya boleh diselit-selitkan
dalam langkah- langkah pengajaran yang saya rancangkan. Dalam satu masa saya
dapat menjalankan pemulihan dan meneruskan pengajaran seperti biasa. Saya yakin kaedah atau
langkah- langkah penyelesaian masalah saya ini lebih ringkas, mudah
dan menarik.
CADANGAN UNTUK MENERUSKAN
KAJIAN
Dapatan
kajian dan kesan daripada program ini menunjukkan perubahan kepada penguasaan kemahiran pelajar
membezakan kedua-dua huruf ini. Mereka
sudah menyebut dan menunjukkan huruf itu dengan lebih tepat. Walaupun terdapat pelajar yang perlu berfikir sejenak sambil membuat
gerakan nyanyian terlebih dahulu untuk memastikan sama ada huruf itu b atau d tetapi pada pendapat saya mereka akan menguasainya
lebih cepat pada masa akan datang.
Pada
pengajaran akan datang, saya perlu melaksanakan langkah-langkah pengajaran ini
semasa mula-mula memperkenalkan huruf- huruf
a hingga d. Semoga hasil kajian dapat memberi manfaat kepada semua
rakan-rakan setugas.
BIBLIOGRAFI
Bahagian
Perancangan dan Penyelidikan Pendidikan, Kementerian Pelajaran Malaysia
(2006). Manual Kajian Tindakan.
Kuala Lumpur
: BPPDP, KPM.
Bahagian
Perancangan dan Penyelidikan Pendidikan (2006).
Kertas Kerja Seminar Penyelidikan
Pendidikan Kebangsaan ke-XIII 2006 . Kuala Lumpur
: Kementerian Pelajaran Malaysia
Bahagian
Perancangan dan Penyelidikan Pendidikan ( 1999). Prosiding Seminar Penyelidikan Pendidikan Kebangsaan 1999, Kuala Lumpur : Kementerian Pelajaran Malaysia
Bahagian
Pendidikan Guru (2001). Garis Panduan Penyelidikan Tindakan Maktab
Perguruan Malaysia .
Kuala Lumpur : Kementerian Pelajaran Malaysia
Raminah
Hj Sabran. ( 1987 ) . Kaedah Pengajaran Bahasa Melayu. Kuala
Lumpur . (t.p)
Sabariah
bt Abu Bakar ( 2002 ). Jurnal Kajian
Tindakan Tahun 2002. Kuala Lumpur : Kementerian
Pelajaran Malaysia
Lampiran
1
Jadual Perbandingan Pencapaian Ujian Pra dan Ujian Pos
B
|
Nama Murid
|
Ujian Pra
|
Ujian Pos
|
Bilangan Betul
|
Bilangan Betul
|
||
1
|
Ahmad Zulia
|
11
|
25
|
2
|
Azahari
|
16
|
25
|
3
|
Azizan
|
13
|
25
|
4
|
Hasni
|
16
|
25
|
5
|
Helmi
|
14
|
25
|
6
|
Kamarul
|
16
|
25
|
7
|
Zainurin
|
13
|
25
|
8
|
Suraya
|
15
|
25
|
9
|
Nur Aliza
|
16
|
25
|
Lampiran
2
Hasil Lembaran 1 Murid Selepas Kajian
Lampiran
3
Hasil Lembaran 2 Murid Selepas Kajian
Tiada ulasan:
Catat Ulasan