Hanim Binti Jamaludin
Sekolah Kebangsaan FELDA Rentam,
28300 Triang, Pahang.
ABSTRAK
Kajian
ini dijalankan untuk memudahkan murid mengingat dan menulis bentuk nombor satu hingga sembilan berdasarkan
objek. Kajian ini dilakukan terhadap dua orang murid Tahun Satu Arif, Sekolah
Kebangsaan Felda Rentam iaitu Afiq dan Najehah. Dapatan kajian menunjukkan Afiq
dan Najehah dapat menulis dengan tepat nombor yang disebut, juga mengingat
objek-objek yang dikaitkan. Oleh itu, saya syorkan kaedah ini digunakan bagi
membantu murid yang tidak mengenal nombor.
LATAR BELAKANG KAJIAN
Sekolah saya
merupakan sekolah kategori sekolah luar bandar. Sekolah ini terletak kira-kira
18 kilometer dari bandar Bera. Majoriti ibubapa atau penjaga terdiri daripada
peneroka. Bilangan murid pada tahun ini menurun daripada 275 pada Tahun 2008
kepada 254 pada tahun 2009. Penurunan bilangan murid ini berlaku kerana ramai
ramai diantara generasi muda anak-anak peneroka berhijrah ke bandar. Walaupun
begitu, bilangan murid Tahun 1 meningkat daripada 26 orang (2008) kepada 35
orang (2009).
Saya bertuah kerana
majoriti murid Tahun 1 pernah menghadiri kelas Pra Sekolah ataupun Tadika. Jadi
mereka tidak mempunyai masalah untuk menyesuaikan diri dengan kawan-kawan.
Saya diberi tugas
mengajar Matematik Tahun 1 dan 2 bermula pada tahun ini. Pada tahun lepas saya
mengajar Matematik Tahun 3 dan 4 (Tahap 2). Pengajaran dan pembelajaran bagi
murid-murid Tahun Satu di setiap sekolah merupakan perkara yang penting. Ini
kerana pada tahap permulaan subjek Matematik,
guru-guru berperanan penting untuk memperkenalkan murid –murid
kepada nombor. Sesetengah murid mungkin
mereka menghafal nombor dengan sebutan atau percakapan sahaja tetapi gagal untuk
menulis dengan betul. Ada
yang menulis dengan terbalik, ada yang tidak dapat menulis dengan lengkap dan
sebagainya.
PERNYATAAN MASALAH
Berdasarkan buku
latihan Matematik Jilid Satu Tahun Satu, latihan mengenal dan menulis nombor
adalah sangat ringkas. Murid-murid hanya perlu menyambung titik untuk dijadikan
nombor. Mereka hanya akan dapat menulis dengan baik apabila melihat buku.
Masalah yang timbul apabila murid tidak dapat menulis dengan baik tanpa buku.
Oleh itu saya telah membuat kajian untuk mengenalpasti cara terbaik untuk murid
mengingat nombor. Saya mendapati Afiq dan Najihah tidak dapat menulis nombor
dengan betul. Afiq pernah menghadiri kelas Pra Sekolah tetapi Najihah langsung
tidak pernah menghadiri mana-mana kelas Pra sekolah atau Tadika. Jadi saya
perlu memberikan pengajaran yang khusus untuk mereka. Saya perlu memberi
tumpuan lebih kepada Afiq dan Najihah kerana menulis nombor adalah perkara asas
dalambelajar Matematik.
TUJUAN KAJIAN
Tujuan kajian ini
dijalankan adalah untuk membantu murid membentuk nombor dengan mudah
berdasarkan objek.
OBJEKTIF KAJIAN
Objektif kajian yang saya akan lakukan adalah
bertujuan untuk membantu murid agar:
1) Mudah mengingat
bentuk nombor melalui objek yang ditunjuk.
2) Menulis nombor 1
hingga 9 dengan betul.
3) Merasa seronok untuk
belajar dengan melihat objek-objek yang menarik.
4) Menjawab soalan ujian
dengan betul.
SOALAN KAJIAN
Antara soalan kajian
ialah :
1) Adakah objek yang saya gunakan sesuai
untuk nombor berkenaan untuk murid ingat?Mampukah murid saya untuk menulis dengan
betul nombor1 hingga 9?
2) Adakah cara yang saya gunakan dapat
menarik minat murid untuk belajar Matematik?
3) Adakah murid dapat menjawab ujian dengan
betul dan tepat?
KESIGNIFIKAN KAJIAN
- Dengan menunjukkan gambar objek yang seakan-akan menyerupai nombor 1 hingga 9 akan memudahkan murid mengingati bentuk nombor tersebut.
- Memudahkan murid untuk menulis dengan betul bentuk nombor 1 hingga 9.
METODOLOGI KAJIAN
Reka Bentuk
Penyelidikan
Penyelidikan ini
mengaplikasikan model penyelidikan tindakan (model Kemmis dan Taggart, 1992)
seperti gambarajah berikut :
Sasaran Kajian
Kumpulan sasaran
terdiri daripada 2 orang murid Tahun 1 Arif, Sekolah Kebangsaan FELDA Rentam,
Triang, Pahang.
Batasan Kajian
Kajian ini terhad
kepada murid yang langsung tidak mengenal nombor sahaja.
Instrumen Kajian
Data dikumpul dengan
menggunakan 2 kaedah iaitu :
i.
Ujian pra dan ujan
pasca
ii.
Soal jawab secara
lisan.
Analisis Kajian
i. Ujian pra dan ujian
post dianalis dengan melihat murid dapat membentuk nombor dengan betul.
ii. Soal jawab secara
lisan dimana guru bertanya kepada murid bentuk nombor 1 hingga 9 secara rawak.
TINJAUAN AWAL
Saya telah membuat
tinjauan awal masalah murid melalui
i. Latarbelakang murid.
ii. Mengadakan ujian pra.
Latarbelakang murid
Saya mendapati 5
daripada 35 orang murid Tahun 1 tidak pernah menghadiri mana-mana kelas Pra
Sekolah atau Tadika. Selain daripada itu, walaupun ramai diantara mereka pernah
mendapat pendidikan awal secara formal, tetapi masih terdapat murid yang lemah
dalam mengenal nombor.
Analisis Ujian Pra
Ujian Pra dilakukan
bertujuan untuk mendapatkan maklumat dan gambaran pencapaian dan kebolehan
murid untuk menulis nombor 1 hingga 9. Saya telah membuat satu ujian secara
tidak langsung untuk mengetahui tahap asas pengetahuan murid pada nombor. Saya
langsung tidak menunjuk dan mengajar mereka cara untuk menulis.Saya ingin
mereka mengingat apa yang telah mereka belajar sebelum ini. Kemudian saya semak
apa yang mereka tulis.Keputusan ujian pra adalah seperti berikut :
Pencapaian
|
Bilangan murid
|
Menulis dengan
tepat dan betul nombor 1 hingga 9
|
33 orang
|
Tidak boleh menulis
dengan tepat dan betul nombor 1 hingga 9
|
2 orang
(Afiq dan Najehah)
|
Hasil daripada ujian
pra tersebut, saya mendapati bahawa 2 oarang pelajar saya gagal untuk menulis
nombor 1 hingga 9 dengan tepat.Mereka tidak mempunyai pengetahuan asas dan tidak mengingati nombor. Terdapat 2
kertas ujian yang menunjukkan mereka tidak dapat menulis nombor dengan betul.
Kertas ujian Najehah (sebelum kajian) |
Kertas ujian Afiq (sebelum kajian ) |
PERANCANGAN TINDAKAN
Saya merancang untuk
memanggil Afiq dan Najihah dibelakang kelas pada minit terakhir P&P
Matematik Tahun 1. Saya akan menggunakan powerpoint sebagai alat bantu mengajar
untuk mereka berdua sahaja.
PELAKSANAAN TINDAKAN
Pelaksaan tindakan
adalah seperti berikut :
a) Mendapatkan
gambar- gambar objek yang sesuai dengan bentuk nombor.
Gambar objek
|
Nombor
|
Pensil
|
1
|
Telinga
|
2
|
Dua jari
|
3
|
Kerusi Terbalik
|
4
|
Dacing / Mata kail
|
5
|
Wisel
|
6
|
Cangkul
|
7
|
2 biji bola
|
8
|
Payung
|
9
|
b) Guru menyediakan
powerpoint berkaitan iaitu perbandingan objek dengan bentuk nombor. (Lampiran).
c) Guru menayangkan
powerpoint kepada murid dan menerangkan kepada murid kaitan objek dengan bentuk
nombor. Guru memperkenalkan nombor 1 hingga 9 dalam 3
peringkat (Peringkat 1 : nombor 1,2 dan
3) (Peringkat 2 : nombor 4, 5 dan 6) (Peringkat 3 : nombor 7, 8 dan 9)
berasingan kerana murid-murid Tahun Satu mempunyai daya ingatan yang agak
perlahan.
d) Kemudian guru menguji murid dengan menyebut objek yang menyerupai dan murid
menulis nombor. Seterusnya guru juga menyebut nombor dan murid menulis nombor
(Ujian Pasca).
e) Guru juga
bertanya secara lisan kepada murid. Murid menyebut nombor atau objek yang
berkaitan.
f) Akhirnya guru
mendapati murid mudah untuk menulis nombor dengan tepat.
PENGUMPULAN DATA
Data dikumpul menggunakan
2 kaedah iaitu :
i) Menjalankan
ujian pra dan ujian pasca untuk mengenalpasti tahap pengetahuan asas murid
untuk menulis nombor 1 hingga 9.
ii) Guru bertanya
kepada murid secara lisan objek berkaitan dengan nombor.
ANALISIS DAN
INTERPRETASI DATA
Analisis ujian pasca
Hasil kerja Najehah (Selepas tindakan) |
Hasil kerja Afiq (Selepas tindakan) |
Ini menunjukan bahawa
Afiq dapat menulis nombor dengan betul. Di bahagian atas kertas ini menunjukkan
dimana guru menyebut nombor dan murid menulis nombor dengan mengingat bentuk. Arahan
daripada guru adalah seperti berikut :
Guru : Afiq, tuliskan
nombor lima ,
tiga, satu, empat, lapan, tujuh dan sembilan.
Kemudian, afiq
mengingat bentuk nombor berdasarkan obek yang telah ditunjukkan oleh guru
sebelumnya. Akhir sekali, guru menguji sekali lagi dengan menyuruh Afiq menuls
nombor satu hingga 9 seperti dalam gambar di atas.
Selepas Afiq, guru
menguji Najehah untuk menulis nombor 1 hingga 9. Arahan guru kepada Najehah
adalah seperti berikut :
Guru : Najehah,
tuliskan nombor tujuh, lapan, empat, satu, dua , lima dan sembilan.
Analisis soal jawab
secara lisan
Guru : Afiq,
bentuk nombor empat menyerupai objek apa?
Afiq : Kerusi
Guru : Bentuk payung?
Afiq : Nombor 9
Guru : Bentuk pensil sama dengan nombor berapa?
Afiq : Satu.
Soal jawab bersama
Najehah
Guru : Najehah,
bentuk nombor tujuh menyerupai objek apa?
Najehah : Cangkul
Guru : Bentuk telinga?
Najehah : Nombor
2
Guru : Bentuk dua bola sama dengan nombor berapa?
Najehah : Lapan.
Berdasarkan soal
jawab bersama Afiq dan Najehah tersebut menunjukkan bahawa mereka berdua dapat mengingat dengan baik dan tepat
bentuk-bentuk nombor 1 hingga 9.
Interpretasi Data
Hasil daripada ujian
Pra dan ujian Pasca menunjukka perbezaan yang ketara. Pada permulaannya Afiq
dan Najehah tidak mampu untuk menulis nombor dengan betul. Mereka tidak dapat
membayangkan nombor-nombor yang perlu ditulis. Hanya beberapa nombor sahaja
yang ditulis oleh mereka.
Setelah guru
memperkenalkan teknik yang lebih mudah dengan mengaitkan objek dengan nombor,
mereka dapat menulis dan mengingati bentuk nombor dengan baik.
Kini, semua murid
Tahun Satu Arif dapat menulis dan mengingat bentuk nombor dengan baik.
REFLEKSI
Sepanjang kajian ini
dijalankan, terdapat pelbagai masalah dan kelemahan yang terpaksa ditangani,
diantaranya ialah kekangan masa semasa P&P untuk menumpukan perhatian
kepada Afiq dan Najehah. Afiq dan Najehah diletakkan dalam kumpulan yang
berbeza. Jadi mereka berdua perlu mengikut tahap rakan-rakan lain yang sama
kumpulan dengan mereka. Selain daripada itu, Afiq selalu tidak hadir ke
sekolah. Jadi apabila saya ingin membuat Ujian Pasca terpaksa ditangguhkan.
Penyediaan bahan powerpoint juga makan masa untuk saya mencari gambar-gambar
berkaitan. Gambaran objek perlu difikirkan kesuaiannya dengan nombor juga
pemahaman murid dengan gamba tersebut.
Adalah diharap agar
dengan cara yang diperkenalkan ini memudahkan murid-murid untuk mengenal nombor
samada murid-murid Tahun 1 Arif ataupun dapat diguna pakai oleh bagi tujuan
P&P Pra Sekolah.
PENUTUP
Kesimpulannya, dengan
penyelidikan yang saya telah lakukan ini dapat membantu Afiq dan Najehah, murid
Tahun Satu Arif, Sekolah Kebangsaan Felda Rentam, Triang dapat menulis dengan bentuk yang betul nombor 1
hingga 9 berdasarkan ingatan terhadap objek-objek berkaitan. Akhirnya diharapkan
teknik yang saya perkenalkan ini dapat dipraktikkan bagi murid bermasalah
mengenal nombor.
BIBLIOGRAFI
Leinhardt,
G., & Smith, D. A. (1985). Expertise in mathematics instuction: Subject
matter knowledge. Journal of Educational Psychology, 77, hlm.
241-271.
Merriam,
S. B. (1998). Qualitative Research and Case Study Applications in Education.
San Francisco :
Jossey-Bass Publishers.
Amir Awang. (
1986 ). Teori-teori Pembelajaran.Shah Alam: Fajar Bakti.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan