Cik Widayuwati Bt. Alwi
Sekolah
Kebangsaan Pos Iskandar.
28200
Bandar Bera, Pahang
( Seliaan IPG Tengku Ampuan Afzan, Kuala Lipis )
ABSTRAK
Bahasa
Inggeris merupakan satu subjek yang menyumbang pada kegagalan murid dalam
peperiksaan. Bagi murid-murid yang berada
di dalam kelas yang lemah, mereka sering menghadapi masalah untuk mengingati
perkataan-perkataan yang diajar pada mereka. Ini menjadikan murid kurang berminat untuk belajar subjek tersebut. Dengan
kajian yang saya jalankan ini, saya berharap agar masalah ini dapat dikurangkan
dan seterusnya membantu murid-murid yang berada di dalam kategori lemah ini,
menguasai kemahiran vocabulary (perbendaharaan kata) yang diajar. Hasil dari
kajian yang telah saya jalankan dan juga berdasarkan hasil dari ujian pasca,
saya mendapati bahawa murid-murid mula menunjukkan reaksi yang positif dan
peningkatan dalam pengetahuan vocabulary.
LATAR BELAKANG KAJIAN
Sekolah
Kebangsaan Iskandar merupakan salah sebuah sekolah orang asli di antara 3 buah
sekolah orang asli yang ada di daerah Bera. Kebanyakan murid-muridnya berasal dari
RPS Iskandar dan berketurunan orang asli
Semelai. Sekolah Kebangsaan Iskandar merupakan satu-satunya sekolah orang asli
di daerah Bera yang terletak di kawasan
pedalaman dimana telah melayakkan guru-guru yang berkhidmat
disitu mendapat elaun pedalaman sebanyak RM 500.00. Seramai 23 orang guru yang
berkhidmat disitu termasuk dengan pihak pentadbir iaitu Guru Besar, GPK1, GPK
HEM dan GPK-KO. Jumlah murid yang berdaftar adalah seramai 213 orang termasuk dengan Pra-sekolah.
PERNYATAAN
MASALAH
Bagi
murid-murid Tahun 3 Bestari yang terdiri dari murid-murid yang lemah dalam
pembelajaran, mereka menghadapi masalah untuk mengingat perkataan-perkataan (vocabulary ) yang diajar.
OBJEKTIF KAJIAN
- Untuk melihat tahap
pemahaman murid dalam Vocabulary.
- Untuk mengesan
kelemahan murid dalam Vocabulary.
- Untuk memperkenalkan
cara mudah dan efektif bagi membantu murid menguasai vocabulary.
SOALAN
KAJIAN
Kajian
ini bertujuan untuk melihat dan menjawab persoalan berikut iaitu :
Adakah
kaedah yang dicadangkan dan yang akan dilaksanakan nanti mampu mengatasi
masalah penguasaan Vocabulary dikalangan murid.
KESIGNIFIKAN
KAJIAN
- Melalui kaedah yang
digunakan, murid-murid dapat lebih memahami dan lebih mudah mengingati
vocabulary baru yang diperkenalkan.
Saya memfokuskan pada tajuk
“ ANIMALS “ bagi kajian saya.
Sebelum saya memulakan kajian, saya mengadakan Ujian Pra bagi menguji tahap
kefahaman murid dalam tajuk yang akan saya ajar kepada mereka. Saya memfokuskan
pada minggu pertama dan kedua bagi memperkenalkan nama-nama haiwan kepada murid.
Saya menggunakan kad imbasan untuk menunjukkan gambar-gambar haiwan kepada
murid. Murid menamakan tiap haiwan yang ada dalam kad imbasan. Murid memberi
respon dalam bahasa melayu pada peringkat awal. Saya akan menjelaskan nama
setiap haiwan dalam bahasa inggeris. Saya juga memberi peluang kepada murid
untuk menguji kefahaman masing-masing dengan menggunakan kad imbasan yang
dibekalkan kepada rakan mereka. Saya menyediakan ayat mudah bagi membantu murid
menyoal dan menjawab soalan, contohnya “
What animal is this?”…” This is a / an…………”.
Saya memperuntukkan masa selama 10 minit sebelum sesi pengajaran dan
pembelajaran dengan mengadakan Verbal Spelling Test ( Ujian Mengeja Secara
Verbal ) bagi memastikan murid sentiasa dapat mengingati dan menghafal apa yang
telah diajar. Saya memilih beberapa orang murid secara rawak untuk mengeja nama
haiwan yang saya tunjukkan dalam kad imbasan.
Pada minggu ketiga, murid akan diuji sekali lagi bagi menguji kefahaman
murid dalam tajuk tersebut.
Sasaran
Kajian
Murid
yang disasarkan adalah 19 orang murid
Tahun 3B , Sekolah Kebangsaan Iskandar, Bera. Pahang. Murid-murid dikelas ini
terdiri dalam kategori murid yang lemah dalam pembelajaran.
Batasan
Kajian
Kajian
ini terhad pada tajuk “ Animals”
sahaja.
Instrumen
Kajian
Kaedah pengumpulan data
yang saya gunakan berpandukan pada Sukatan Pelajaran Bahasa Inggeris Tahun 3 dan juga Ujian Pra
yang saya laksanakan sebelum kajian dan juga Ujian Pasca selepas kajian di
laksanakan.
Analisis
Kajian
Ujian
pra di analisis dengan menggunakan kaedah peratusan dengan membandingkan
peratusan pelajar yang gagal, lulus dan cemerlang sebelum pelajar didedahkan
dengan kaedah vocabulary secara visual.
TINJAUAN
AWAL
Setelah berbincang ,
penyelidik bersetuju untuk mengesan dan mengenalpasti masalah murid melalui:
1)
Ujian Pra
Analisis
Ujian Pra
Ujian Pra dilakukan bertujuan untuk
mendapatkan maklumat dan gambaran pencapaian pelajar sebelum Vocabulary secara visual dilaksanakan.
Analisis dibahagikan kepada 3 kategori
markah iaitu :
Kategori markah
|
Jumlah markah
|
Gagal
|
0-39
|
Lulus
|
40-79
|
cemerlang
|
80-100
|
SOALAN YANG DIGUNAKAN
BAGI PRA UJIAN
Saya menggunakan soalan di
bawah bagi menguji tahap pengetahuan murid sebelum topik diperkenalkan.
Name:
…………………………………… Class:………………………
Circle
the correct answer for the picture given.
BIL.
|
NAMA MURID
|
MARKAH
|
1.
|
NAZIRA A/P MAJENI
|
10%
|
2.
|
ROSMAINI A/P KEENUM
|
36%
|
3.
|
SAMRIENA A/P
SAMSURI
|
8%
|
4.
|
ZAMIDA A/P IS’AZAM
|
20%
|
5.
|
FAZELI MASROY A/L
LAM AH LIN
|
32%
|
6.
|
NORSAFIZA A/P NIMAS
|
22%
|
7.
|
AWIZA AZIRA A/P RAZLAN
|
12%
|
8.
|
MIZALINIZA BT MAZLAN
|
16%
|
9.
|
NORJALINA A/P JUPERJA
|
30%
|
10.
|
ZULKEFLI A/L YOSEEF
|
18%
|
11.
|
YUSAGIZAN A/L YUSAIRI
|
24%
|
12.
|
RHAMIZAN A/L SIRAN
|
14%
|
13.
|
ROZAIMIE A/L ROSLI
|
28%
|
14.
|
HAZIZI A/L HALIM
|
16%
|
15.
|
ZALIYA A/P NOJUM
|
30%
|
16.
|
SALISAH A/P NIMAN
|
6%
|
17.
|
SURIDA A/P SURIMAN
|
18%
|
18.
|
ATIRA A/P BASIRON
|
8%
|
19.
|
FAZIRINA A/P NAZLI
|
34%
|
Peratus murid
lulus : 0.00 %
Peratus murid
gagal : 100.00 %
Setelah
membuat Ujian Pra yang dijalankan, saya
dapat membuat kesimpulan bahawa murid-murid masih lagi lemah dalam topik
berkenaan dan pengetahuan Vocabulary murid juga masih lagi di tahap yang lemah.
PERANCANGAN TINDAKAN
Berdasarkan
tinjauan awal yang dilakukan, didapati pelajar perlu didedahkan dengan teknik
belajar yang lebih berkesan. Melalui kaedah visual , murid akan lebih mudah
mengingati dan mudah faham apakah
perkataan yang diperkenalkan kepada murid. Dalam kaedah ini:
1) Murid belajar mengenal dan memahami perkataan melalui visual iaitu bergambar (kad imbasan bergambar dan Kad Imbasan Perkataan)
2) Murid diberi peluang untuk menggunakan kad imbasan bersama rakan-rakan untuk mereka mencuba menguji kefahaman masing-masing.
3) Pada minggu ketiga, Ujian pasca dilaksanakan bagi menguji tahap kefahaman murid dan pencapaian murid dalam topik tersebut.
1) Murid belajar mengenal dan memahami perkataan melalui visual iaitu bergambar (kad imbasan bergambar dan Kad Imbasan Perkataan)
2) Murid diberi peluang untuk menggunakan kad imbasan bersama rakan-rakan untuk mereka mencuba menguji kefahaman masing-masing.
3) Pada minggu ketiga, Ujian pasca dilaksanakan bagi menguji tahap kefahaman murid dan pencapaian murid dalam topik tersebut.
SOALAN UJIAN PASCA
BAGI MURID TAHUN 3B
Saya menggunakan soalan di
bawah bagi menguji tahap pengetahuan murid selepas topik diperkenalkan.
Name:
…………………………………… Class:………………………
Bulatkan
jawapan yang tepat bagi gambar yang diberikan.
MARKAH UJIAN PASCA MURID TAHUN 3B .
BIL.
|
NAMA MURID
|
MARKAH
|
1.
|
NAZIRA A/P MAJENI
|
18%
|
2.
|
ROSMAINI A/P KEENUM
|
48%
|
3.
|
SAMRIENA A/P
SAMSURI
|
14%
|
4.
|
ZAMIDA A/P IS’AZAM
|
28%
|
5.
|
FAZELI MASROY A/L
LAM AH LIN
|
38%
|
6.
|
NORSAFIZA A/P NIMAS
|
34%
|
7.
|
AWIZA AZIRA A/P RAZLAN
|
18%
|
8.
|
MIZALINIZA BT MAZLAN
|
22%
|
9.
|
NORJALINA A/P JUPERJA
|
38%
|
10.
|
ZULKEFLI A/L YOSEEF
|
22%
|
11.
|
YUSAGIZAN A/L YUSAIRI
|
30%
|
12.
|
RHAMIZAN A/L SIRAN
|
18%
|
13.
|
ROZAIMIE A/L ROSLI
|
34%
|
14.
|
HAZIZI A/L HALIM
|
22%
|
15.
|
ZALIYA A/P NOJUM
|
30%
|
16.
|
SALISAH A/P NIMAN
|
8%
|
17.
|
SURIDA A/P SURIMAN
|
24%
|
18.
|
ATIRA A/P BASIRON
|
16%
|
19.
|
FAZIRINA A/P NAZLI
|
44%
|
Peratus murid
lulus : 10.52 %
Peratus murid
gagal : 89.47 %
Selepas
tiga minggu, saya mengadakan ujian pasca bagi menguji tahap pencapaian murid
dalam memahami apa yang telah mereka pelajari sepanjang tempoh tersebut. Dari
hasil ujian pasca tersebut saya dapati
bahawa setiap murid ada menujukkan peningkatan yang positif walaupun ada
diantara mereka masih lagi berada di tahap yang lemah namun masih menunjukkan
potensi untuk meningkat.
HASIL DAPATAN
Dari
tindakan yang telah saya jalankan, saya dapati ia menunjukkan hasil yang agak
memuaskan. Walaupun tahap murid masih lemah berbanding dengan kelas lain, namun
saya berpuas hati kerana murid menunjukkan prestasi yang positif. Ini
berdasarkan pencapaian murid dalam ujian pasca yang dijalankan.
REFLEKSI
Daripada
kajian yang telah saya jalankan dan juga pemerhatian saya selama tempoh 3
minggu, saya dapati murid menunjukkan minat untuk mempelajari Bahasa Inggeris
dan begitu ingin turut serta dalam sesi pengajaran dan pembelajaran. Walaupun
masih ramai yang lemah dalam Bahasa Inggeris, saya yakin mereka boleh dibantu
dengan kaedah yang bersesuaian dengan tahap mereka.
PENUTUP
Rumusan daripada penyelidikan ini didapati bahawa murid lebih mudah
memahami dan dapat menghafal dengan lebih mudah melalui kaedah bergambar.
Peratus kelulusan murid dalam ujian pasca yang dijalankan juga meningkat. Oleh
itu diharapkan agar kaedah kad bergambar yang dijalankan dapat diteruskan lagi
bagi semua kelas dan seterusnya menarik minat murid untuk belajar Bahasa
Inggeris.
Bibliografi
Bahagian Pendidikan Guru. (2001). Garis
Panduan Pelaksanaan Kursus Penyelidikan Tindakan Maktab Perguruan. Kuala Lumpur: Kementerian Pendidikan Malaysia.
Madzniyah Md. Jaafar et al. (1995). Modul Kajian Tindakan (PIER), Kuala
Lumpur: Kementerian Pendidikan Malaysia.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan