Nor
Anuwar Hamat,
Zaini
Ab Rahman
Jabatan
Kajian Sosial,
IPG
Kampus Kota Bharu
Abstrak
Mayarakat Orang Asli memang terkenal dengan penghasilan
kraf. Hasil kraf mereka ini diakui mempunyai keunikan dan kualiti yang baik.
Kajian Ini dilakukan Di Rancangan Penempatan Semula (RPS) Masyarakat Orang Asli
Kampung Kuala Betis, Gua Musang. Kajian
ini dilakukan untuk mengenal pasti jenis-jenis kraf yang dihasilkan, bahan atau
media yang digunakan dan juga teknik yang digunakan dalam proses penghasilan
kraf. Kajian ini juga dilakukan untuk melihat masa depan Kraf Masysrakat Orang
Asli di Rancangan Penempatan Semula Kuala Betis. Kajian ini merupakan satu
kajian kualitatif, pengunaan pendekatan kualitatif adalah sesuai untuk satu
kajian yang melibatkan seseorang
individu atau unit, satu kumpulan manusia, keluarga, satu kelas, sekolah, satu
masyarakat, peristiwa atau budaya. Pengumpulan data dilakukan dengan cara temu
bual, pemerhatian dan juga analisis dokumen. Beberapa responden telah dipilih untuk ditemubual bagi
mendapatkan maklumat. Data yang diperolehi akan diproses dengan menggunakan
sistem kategori. Dapatan daripada kajian ini dapat digunakan oleh Jabatan
Kemajuan Orang Asli dalam membantu meningkatkan penghasilan kraf. Perbincangan
dan cadangan akan dilakukan bagi merintis jalan bagainama penghasilan kraf
Masyarakat Orang Asli Kampung Kuala Betis dapat ditingkatkan.
KAJIAN KRAF
MASYARAKAT ASLI SUKU TEMIAR, KUALA BETIS
1.0 Latar Balakang Kajian
Dalam kehidupan seharian, manusia akan cuba memenuhi
keperluan kehidupan yang baik dan bermakna, tak kira di mana mereka berada.
Bagi memenuhi keperluan ini manusia akan menggunakan kreativiti mereka untuk
menghasilkan sesuatu yang dapat memudahkan urusan seharian mereka. Mungkin cara
yang berbeza tetapi matlamatnya sama untuk memenuhi keperluan kehidupan yang
lebih selesa. Pada peringkat awal, manusia banyak beradaptasi dengan alam dalam
menjalani kehidupan seharian. Mereka banyak belajar dari alam dan meniru alam
persekitaran yang melingkungi hidup mereka. Manusia mencipta peralatan dan
kelengkapan yang merupakan keperluan dalam
kehidupan mereka berpandukan alam sekeliling. Hubungan manusia dengan alam
telah membentuk satu peraturan yang memerlukan mereka saling menghormati antara
satu sama lain. Hasil hubungan ini wujudlah sistem yang menjadi pegangan dan
amalan dalam kalangan mereka. Peraturan ini telah menjadi amalan dalam kalangan
manusia untuk membentuk satu masyasrakat yang saling menghormati dan saling
memerlukan antara satu sama lain. Bagi ahli antropologi, manusia memiliki ciri
fizikal dan pelbagai corak kebudayaan yang berkaitan dengan amalan seharian
seperti adat, kepercayaan dan ritual mengikut perkembangan sesuatu organisasi
manusia, selaras dengan asas perkembangan semulajadi manusia dan keperluan
sosial untuk memenuhi keperluan hidup. Keadaan itu bergantung kepada alam
sekeliling tempat tinggal dan perkembangan sejarah kehidupan. (M Philip Dalam
Zahidi 2009: hlm 2).
Di Malaysia terdapat kira-kira 140 000 Orang Asli.
Kebanyakan mereka ini tertumpu di Semenanjung Malaysia. Negeri Kelantan,
Pahang, Perak, Johor dan Selangor merupakan negeri yang mempunyai jumlah Orang
Asli yang paling ramai. Terdapat tiga kumpulan utama Orang Asli di Malaysia iaitu,
Negrito, Senoi dan Proto-Melayu.
Kumpulan Negrito terdiri daripada suku Kensiu, Kintak, Lanoh, Jahai, Mendriq dan Bateq. Kumpulan
Senoi terdiri daripada suku Temiar, Semai, Semoq Beri, Jah Hut, Mahmeri dan Che
Wong. Manakala kumpulan Melayu-Proto terdiri daripada suku Orang Kuala, Orang
Kanaq dan Orang Seletar. Suku Temiar sebahagian besarnyanya terdapat di Kampung Chengkelik, RPS Kuala Betis, Kelantan,
Kampung Merlung, (RPS) Kuala Betis, Kelantan, Kampung Jarau Baru RPS Kemar Gerik, Perak, Kampung Sungai Cadak, Ulu Kinta , Perak, Kampung Temakah, Perak, Kampung Ulu Gerik, Perak, Post Poi, Lasah, Sungai Siput
(Utara), Perak dan
RPS Air Banun, Hulu Perak. Kuala Betis merupakan sebuah petempatan Orang Asli
Suku Temiar yang terbesar di selatan
negeri Kelantan. Ia terletak kira-kira 30 kilometer dari bandar Gua
Musang. Ia boleh
dihubungi melalui jalan darat menuju Cameron Highland. Di sini juga terletak Gua
Cha, yang merupakan antara petempatan
awal manusia pada zaman Mesolitik.
Masyarakat
Orang Asli memang terkenal dengan penghasilan kraf tangan. Contohnya, masyarakat
Orang Asli Mahmeri dan Jah Hut memang terkenal dengan ukiran patung yang sangat
unik.Selain itu, Masyarakat Orang Asli juga terkenal dengan penghasilan kraf tangan
dari rotan, buluh,akar dan sebagainya. Kraf tangan merupakan suatu keluaran
artistik yang mempunyai daya tarikan kebudayaan atau tradisional dan adalah
hasil daripada sesuatu proses yang bergantung semata-mata atau sebahagiannya
kepada kemahiran tangan.
1.1 Permasalahan Kajian
Penempatan Orang Asli Suku Kaum Temiar di Rancangan Penempatan Semula (RPS) Kuala Betis telah mendedahkan masyarakat asli dengan arus kemajuan. Keadaan ini sedikit sebanyak telah mengubah cara hidup mereka. Kedudukan kampung Kuala Betis yang berhampiran jalan menuju ke pusat peranginan Cameron Highland menjadikan penempatan ini mudah dihubungi dan telah membuka ruang kepada kemasukan budaya luar. Kesan perubahan ini telah mula dirasai oleh Masyarakat Orang Asli di sini. Amalan hidup seharian mulai berubah, Pergantungan kepada hasil hutan seperti memburu untuk mendapatkan sumber makanan semakin berkurangan. Hasil hutan yang semakin berkurangan talah memaksa mereka mencari alternatif lain untuk mendapatkan sember makanan. Warisan tradisi seperti hiburan dan penghasilan kraf juga turut menerima kesan ini. Sumber utama untuk penghasilan kraf semakin berkurangan, rotan dan buluh yang berkualiti semakin sukar untuk diperolehi.
Penempatan Orang Asli Suku Kaum Temiar di Rancangan Penempatan Semula (RPS) Kuala Betis telah mendedahkan masyarakat asli dengan arus kemajuan. Keadaan ini sedikit sebanyak telah mengubah cara hidup mereka. Kedudukan kampung Kuala Betis yang berhampiran jalan menuju ke pusat peranginan Cameron Highland menjadikan penempatan ini mudah dihubungi dan telah membuka ruang kepada kemasukan budaya luar. Kesan perubahan ini telah mula dirasai oleh Masyarakat Orang Asli di sini. Amalan hidup seharian mulai berubah, Pergantungan kepada hasil hutan seperti memburu untuk mendapatkan sumber makanan semakin berkurangan. Hasil hutan yang semakin berkurangan talah memaksa mereka mencari alternatif lain untuk mendapatkan sember makanan. Warisan tradisi seperti hiburan dan penghasilan kraf juga turut menerima kesan ini. Sumber utama untuk penghasilan kraf semakin berkurangan, rotan dan buluh yang berkualiti semakin sukar untuk diperolehi.
Kajian ini perlu dilakukan untuk mencari dan meneroka
bidang kraf tangan yang dihasilkan oleh
Masyarakat Orang Asli Suku Temiar di
Kuala Betis. Kajian ini juga akan melihat bagaimanakah masa depan kraf tangan penduduk di sini.
1.2 Objektif
Kajian
1)
Mengenal jenis
kraf yang dihasilkan.
2)
Mengkaji media
yang digunakan dalam penghasilan kraf tangan.
3)
Mengkaji teknik
yang digunakan dalam penghasilan kraf tangan.
4)
Melihat masa
depan kraf tangan yang dihasilkan.
1.3 Persoalan
Kajian
1)
Apakah jenis
kraf yang dihasilkan.
2)
Bagaimanakah
pemilihan media yang digunakan dalam penghasilan kraf tangan.
3)
Bagaimanakah teknik
yang digunakan dalam penghasilan kraf tangan.
4)
Bagaimanakah
masa depan kraf tangan yang dihasilkan oleh penduduk petempatan ini.
1.4 Kepentingan
Kajian
Kajian ini diharap memberikan gambaran sebenar masa
depan kraf tangan yang dihasilkan oleh masyarakat Orang Asli Kuam Temiar. Ia juga
diharapkan dapat membantu Jabatan Kemajuan Orang Asli dalam meningkatkan
produktiviti kraf tangan Suku Temiar. Kajian ini juga diharapkan dapat mencari
punca kurangnya minat dalam kalangan muda-mudi masyarakat asli dalam
penghasilan kraf tangan.
1.5 Batasan
Kajian
Kajian ini dilakukan di Kampung Chengkelih dan
Kampung Merlung Kuala Betis, Gua Musang, Kelantan. Kajian ini melibatkan empat
keluarga orang asli dari Suku Temiar. Kajian ini dilakukan untuk melihat kraf
tangan yang dihasilkan oleh masyarakat asli di sini.
1.6 Kajian Literatur
Kajian mengenai kraf tangan Masyarakat Orang Asli Suku Temiar di Kuala
Betis setakat ini belum ditemui lagi. Menurut Mary Louise Edwards, kraf tangan menyentuh
pemikiran tentang kasih sayang, pekerjaan, komuniti, kecintaan, kemahiran,
tradisi, material, masa, objek, reka bentuk, amalan dan juga seni. Ungkapan itu
hidup dan menjadi keperluan dalam organisasi, amalan individu dan kehidupan
keseluruhannya. Corak kemahiran yang wujud dapat membentuk keputusan terhadap
nilai estetik. Simbolisme atau simbol
merupakan suatu bentuk penekanan atau ekspresi budaya masyarakat zaman lampau
hingga masa kini, selaras dengan
pandangan yang mengatakan simbol itu terbentuk daripada pengaruh sejarah dan
kehidupan seharian, kepercayaan dan agama serta alam sekitarnya. Dalam buku The Persistent Object, Rose Slivka
mendefinisikan kraf sebagai suatu tindakan pengubahsuaian bahan menurut
kehendak pandai tukang yang dapat mengekalkan realiti kehendak manusia. Alam
sebenar kewujudan objek menjadi sebagai seni dan mempunyai fungsinya. Melalui
sejarahnya yang panjang, kraf telah menjadi objek yang mempunyai nilai dan
kerangka terhadap tujuan manusia membuat dan menggunakannya. Menurut
Peter Dormer dalam bukunya ‘The Culture of Craft’ ,bermakna kraf
tangan dikaitkan dengan aktiviti
kreativiti berkemahiran yang berkait dengan proses membuat dekorasi atau
membuat sesuatu ke atas objek dengan menggunakan tangan. Kraf tangan merujuk kepada penciptaan sesuatu objek yang
asli melalui kebolehan artis melakukan perubahan terhadap bahan dan sejarah
kewujudan kraf tangan dikenal pasti
kerana keperluannya dalam kehidupan. Pengertian ini ada kaitannya dengan
pendapat Edward Lucie-Smith dalam bukunya The Story of Craft yang
menyatakan bahawa semua proses pembuatan menggunakan tangan sama ada untuk
tujuan ritual atau tujuan hiasan semata-mata adalah objek kraf tangan.
1.7 Metodologi
Kajian
Kajian ini mengunakan pendekatan kajian kualitatif. Penggunaan
reka bentuk penyelidikan menggunakan
data kualitatif amat sesuai untuk suatu kajian
yang melibatkan seseorang individu atau unit , satu kumpulan manusia,
keluarga, satu kelas, sekolah, satu masyarakat, peristiwa atau budaya.
2.0 Sumber Data dan Teknik Pengambilan Data
Sumber data dan teknik pengambilan
data dalam kajian ini dilakukan dengan menggunakan beberapa cara dan
menggunakan beberapa teknik. Antara cara yang dilakukan ialah :
2.1
Melalui kaedah temubual
Kaedah
temubual dipilih kerana bersesuaian dengan kajian yang memerlukan pengkaji
mendapat maklumat daripada responden. Temubual
akan dilakukan dengan empat keluarga
yang terlibat dalam penghasilan kraf tangan. Temubual juga akan diadakan dengan
penghulu kampung tersebut. Kaedah temubual mempunyai konsep iaitu boleh
digunakan untuk mendapatkan data bagi memperolehi sesuatu maklumat tentang
sesuatu fakta,
2.1.1 Jenis-jenis temubual
Fontana
dan Ferry (1994), Merriam (1998) menyatakan terdapat tiga jenis teknik temubual
yang biasa digunakan dalam sesuatu kajian iaitu temubual berstruktur, temubual
separa struktur dan temubual tidak berstruktur. Begitu juga dengan Patton
(1980) terdapat tiga jenis temubual iaitu, temubual formal, temubual tidak
formal dan temubual terbuka.
2.1.2.Temubual semi struktur.
Temu bual semi struktur dipilih
untuk digunakan dalam kajian ini. Temu bual semi struktur melibatkan soalan
yang telah disusun dan dijadualkan terlebih dahulu oleh pengkaji, bagi
responden mereka mempunyai kebebasan dan kelonggaran semasa memberikan jawapan
mereka. Berbanding dengan temu bual struktur, proses temu bual ini tidak begitu
tegas walaupun soalan telah disusun dan dijadualkan.
2.2 Kaedah pemerhatian.
Pemerhatian telah dipilih untuk
mendapatkan data dalam kajian ini. Pemerhatian merupakan satu cara yang sesuai
untuk mendapatkan data dan maklumat. Pemerhatian dilakukan ke atas empat
keluarga yang telah dipilih. Pemerhatian akan dilakukan semasa aktiviti
penghasilan kraf tangan untuk melihat bahan dan teknik yang digunakan. Pemerhatian
terhadap persekitaran tempat tinggal juga akan dilakukan.
Pemerhatian merupakan salah satu
kaedah yang digunakan untuk mengukur pemboleh ubah penyelidikan. Melalui
pemerhatian, penyelidik mengamati tingkahlaku subjek berdasarkan pemboleh ubah
yang dikenal pasti. Pemerhatian juga merupakan alternatif yang ada dalam
mengumpul maklumat atau pengumpulan data.
Pengkaji atau penyelidik perlu
membuat pemerhatian terhadap subjek dalam tempoh masa tertentu. Kaedah
pemerhatian banyak digunakan dalam kajian yang melibatkan kajian yang berkaitan
dengan sains tulen. Persekitaran untuk membuat pemerhatian mestilah memberikan
peluang kepada pengkaji untuk membuat pemerhatian sepenuhnya. Pemerhatian juga
boleh dibuat dengan menggunakan teropong dan juga alat rakaman audio video.
Melalui rakaman pengkaji boleh melakukan pemerhatian berulang kali.
Kaedah
pemerhatian sangat perlu dilakukan terutama semasa proses penghasilan kraf tangan
sedang dijalankan. Melalui pemerhatian dijangka akan mendapat:
a) Sampel-sampel kajian yang terperinci, jelas, teliti dan tepat akan diperolehi melalui cara pemerhatian.
b) Segala maklumat yang diperolehi samada yang dijangka atau tidak akan merupakan data yang penting dalam kajian.
c) Penyelidik boleh mengenal pasti subjek secara lebih dekat dan lebih jelas.
a) Sampel-sampel kajian yang terperinci, jelas, teliti dan tepat akan diperolehi melalui cara pemerhatian.
b) Segala maklumat yang diperolehi samada yang dijangka atau tidak akan merupakan data yang penting dalam kajian.
c) Penyelidik boleh mengenal pasti subjek secara lebih dekat dan lebih jelas.
2.3 Analisis Dokumen
Analisis dokumen akan dilakukan
dengan mendapatkan dokumen dari Jabatan Kemajuan Orang Asli. Dokumen merupakan
satu bahan yang boleh membantu pengkaji untuk
mendapatkan data serta maklumat. Selain dari membuat pemerhatian
terhadap sesuatu subjek, dokumen juga boleh membantu untuk mendapatkan sejarah
awal, latar belakang seseorang, maklumat peribadi dan sebagainya.
2.5 Rakaman Visual / Audio
Rakaman visual akan dilakukan untuk
mendapatkan data dan maklumat bagi tujuan kajian ini. Rakaman ini akan digunakan untuk melihat semula aktiviti
penghasilan kraf tangan. Beberapa maklumat akan diperolehi daripada rakaman
yang dibuat. Rakaman adalah sangat penting dalam membantu pengkaji untuk
membuat pemerhatian. Melalui rakaman pengkaji boleh meneliti beberapa kali
situasi yang ingin dibuat pemerhatian. Rakaman juga boleh membantu pengkaji
untuk mendapatkan gambaran dari sudut yang berlainan dalam sesuatu masa. Ini
akan membantu pengkaji membuat pemerhatian dalam sudut pandangan yang berbeza.
Ia juga membantu pengkaji untuk membuat pemerhatian yang lama.
3.0
ANALISIS DATA
Analisis induktif melibatkan
analisis menggunakan kategori yang dibina dan dinyatakan orang terlibat untuk
menyusun tema tertentu. Melalui analisis induktif juga penyelidik akan membina
istilah secara induktif untuk menerangkan kategori yang dibina.
1. Membina Sistem Kategori
Sistem menggunakan kategori atau kod
tertentu untuk menganalisa dan mentafsir data
kualitatif dengan cara ;
Mengenal pasti
Mengasingkan
Mencari persamaan
Mengesan perulangan
Mengecam (mengenal ) perbezaan
Menyusun
Mengklasifikasi
Rajah 3.0 Wanita Temiar Menganyam Tikar |
Dapatan
Kajian
Jenis
kraf yang dihasilkan.
Daripada temubual yang dilakukan
didapati beberapa jenis kraf yang dihasilkan oleh masyarakat Orang Asli Kampung
Kuala Betis. Antara kraf yang dihasilkan ialah tikar mengkuang, raga, bubu,
model kapak untuk cenderahati, bekas sayur dan makanan, raga galas, sumpit
(senjata) dan seruling hidung (alat muzik).
Rajah 3.1: Jenis kraf yang dihasilkan |
Hasil daripada temu bual dengan
keluarga 1 - Amoi Binti Kilau, keluarga 2 - Abus Bin Angah, keluarga 3 - Sayeh Binti
Pedik dan keluarga 4 - Abak Bin Agok, didapati tikar merupakan hasil
kraf utama masyarakat Orang Asli di sini. Kecenderungan untuk membuat tikar
menjadi minat utama masyarakat kerana mereka juga masih menggunakan tikar
sebagai alas tempat duduk mereka walaupun penggunaan tikar getah semakin
diminati. Bagi rumah yang berlantaikan kayu penggunaan tikar mengkuang lebih
sesuai kerana struktur susunan kayu atau papan lantai tidak sama. Penggunaan
tikar mengkuang lebih selesa dan sejuk kerana ia mempunyai ruang untuk diresapi
udara.
Rajah 3.2 |
Penghasilan sumpit semakin kurang
kerana tidak ramai penduduk di situ yang tahu membuat sumpit. Keadaan ini
terjadi kerana mereka tidak lagi menjadikan pekerjaan memburu sebagai sumber
utama untuk mendapatkan makanan. Sebaliknya binatang seperti ayam, itik dan
kambing sudah menjadi binatang peliharaan.
Pemilihan media yang digunakan dalam
penghasilan kraf.
Masyarakat Orang Asli di sini
menggunakan bahan yang terdapat di persekitaran mereka untuk menghasilkan kraf.
Hasil dari pemerhatian dan temubual didapati bahan yang digunakan ialah seperti
buluh, rotan, mengkuang, akar dan kayu digunakan untuk menghasilkan kraf. Buluh
digunakan untuk menghasilkan raga, dinding rumah, bubu, serunai, sumpit bekas
makanan dan sayuran. Pemilihan buluh untuk menghasilkan bahan-bahan tersebut
kerana sifat buluh yang mudah dilentur, mempunyai ketahanan yang lama, kukuh
dan menarik. Selain itu buluh merupakan bahan yang mudah diperolehi.
Rotan digunakan untuk menjalin bubu
dan beg galas, membuat bakul, membuat bingkai raga dan juga cenderahati. Rotan
menpunyai sifat yang mudah dilentur, tahan lama, kuat dan boleh digunakan
sebagai ikatan jalinan dan juga sebagai bingkai raga kerana sifatnya yang tahan
dengan kelembapan dan panas. Pada masa sekarang rotan yang berkualiti semakin
sukar didapati. Keadaan ini terjadi kerana banyak kawasan hutan telah
diterokai.
Mengkuang digunakan untuk membuat
tikar dan juga beg galas. Mengkuang boleh diperolehi disekitar kawasan kampung
Kuala Betis. Mengkuang merupakan bahan utama dalam membuat tikar kerana ia
lembut dan tahan lama. Mengkuang dicelup dengan pelbagai warna untuk
menghasilkan tikar yang menarik. Pada masa sekarang, tikar yang dihasilkan
kebanyakannya ditempah untuk cenderahati dengan saiz yang agak kecil.
Persaingan dengan tikar getah telah menyebabkan permintaan tikar mengkuang
semakin berkurangan.
Rajah 3,3 |
Akar juga dijadikan bahan dalam
penghasilan kraf oleh Masyarakat Orang Asli. Akar senang diperolehi dari hutan yang
berhampitan dengan tempat tinggal mereka. Akar digunakan dalam penghasilan
bakul, raga, sebagai penjalin bingkai raga dan juga barangan cenderahati.
Kayu digunakan sebagai pelengkap
kepada penggunaan rotan dan buluh. Dalam penghasilan kraf, kayu juga digunakan
untuk membuat cenderahati. Masyarakat Orang Asli di sini tidak menghasilkan
kraf yang bercorak patung.
Rajah 3.4(a) |
Rajah 3.4(b) |
Teknik
yang digunakan dalam penghasilan kraf.
Melalui pemerhatian dan juga rakaman
yang dilakukan didapati sebahagian besarnya hasil kraf Masyarakat Orang asli di
sini dihasilkan dengan menggunakan teknik anyaman. Hasil tersebut ialah bakul,
raga, beg galas, tikar, dinding rumah daripada buluh dan juga bekas makanan dan
sayuran. Hanya sumpit dan seruling sahaja yang dihasilkan dengan menggunakan
teknik ukiran. Barangan cenderahati biasanya menggunakan teknik gabungan.
Rajah 3.5(a) En Nor Anuwar Hamat Memegang Kraf Temiar |
Rajah 3.5(b) En Nor Anuwar Hamat Memegang Bubu Kecil |
Masa
depan kraf yang dihasilkan.
Hasil daripada temubual dan
pemerhatian yang dijalankan didapati sebilangan kecil sahaja keluarga penduduk
di RPS Kuala Betis yang masih meneruskan aktiviti tradisi mereka iaitu
menghasilkan kraf. Terdapat lebih kurang 9 keluarga sahaja yang menjalankan
aktiviti penghasilan barangan kraf. Kebanyakan penduduk tidak lagi menjalankan
aktiviti penghasilan kraf kerana keperluan kraf dalam kehidupan seharian mereka
semakin berkurangan. Permintaan untuk pasaran kraf dari orang luar juga semakin
merosot.
Menurut Abok, seorang penduduk di
sini, permintaan kraf semakin berkurangan sejak kebelakangan ini. Keluarganya
akan membuat tikar dan raga sekiranya ada permintaan dari orang luar dan
Jabatan Kemajuan Orang Asli (JAKOA) untuk dijual sebagai cenderahati. Sekiranya
tidak ada permintaan, penghasilan kraf hanya untuk kegunaan sendiri sahaja. Kemasukan
peniaga dan penjaja ke penempatan ini telah mengalih minat penduduk kepada
barangan plastik yang mampu dibeli dengan harga yang murah.
Peluang pekerjaan dalam sektor lain
seperti pembalakan, pertanian dan perladangan telah meningkatkan pendapatan
penduduk. Pergantungan kepada hasil aktiviti tradisi mereka semakin
berkurangan. Mereka mampu membeli keperluan kelengkapan mereka daripada peniaga
yang kerap berkunjung ke penempatan ini.
Golongan muda-mudi tidak lagi
berminat dalam aktiviti penghasilan barangan kraf, Sebahagian besar daripada mereka
sudah tidak mempunyai kemahiran dalam menghasilkan kraf. Proses pengajaran kemahiran
kraf secara tidak formal yang berlaku dalam sesebuah keluarga dilihat juga semakin
berkurangan. Sebagai contoh, golongan muda sudah tidak pandai menyumpit apatah
lagi untuk membuat sumpit. Di sini
terdapat hanya seorang sahaja yang mahir membuat sumpit. Golongan
muda-mudi terpengaruh dengan arus kemodenan masa kini dan beralih tumpuan
kepada pekerjaan lain yang mendapat hasil pulangan yang lebih baik.
Rajah 3.6(a) |
Rajah 3.6(b) |
Rajah 3.6(c) |
Rajah 3.6(d) |
Rajah 3.6(d) |
Rajah 3.6 (e) |
Rajah 3.6(f) |
Perbincangan
Permasalahan
sumber
Penghasilan kraf banyak menggunakan sumber asli dari hutan.
Sumber yang diperlukan seperti rotan, buluh, mengkuang dan juga akar. Pengiat
kraf akan mendapatkan sendiri bahan-bahan
ini dari hutan. Biasanya mereka akan berulang alik ke hutan selama beberapa
untuk mengumpul bahan yang diperlukan. Pada
masa sekarang Pengiat Kraf Masyarakat Orang Asli menghadapi masalah untuk
mendapatkan sumber hutan, penerokaan hutan untuk dijadikan kawasan pertanian
telah menyebabkan sumber ini samakin berkurangan. Merekan terpaksa berjalan
jauh ke dalam hutan untuk mendapatkan bahan yang berkualiti. Sebelum ini mereka
hanya perlu ke belakang rumah sahaja untuk mendapatkan rotan dan buluh.
Permasalahan
kepakaran
Kajian yang dijalankan di RPS Kg
Kuala Betis kita hanya menemui sembilan
keluarga sahaja yang masih menjalankan kegiatan penghasilkan kraf. Kebanyakan
mereka menghasilkan kraf apabila ada tempahan, jumlah penghasilan adalah dalam
jumlah yang sedikit. Mereka tidak boleh bergantung kepada hasil kraf untuk
menampung keperluan hidup. Menurut
Sayeh Bt. Pedik seorang pengiat kraf di sini, masalah dalam penghasilan kraf
sekarang ialah kerana kekurangan orang yang berkemahiran dalam penghasilan
kraf. Menurutnya lagi golongan
kanak-kanak dan remaja orang asli sekarang, mereka sudah bersekolah dan
biasanya mereka tinggal di asrama, jadi
mereka tidak berpeluang untuk belajar teknik penghasilan kraf daripada keluarga
meraka. Penghasilan kraf dalam Masyarakat Orang Asli biasanya diperturunkan
kepada anak-anak mereka secara peniruan. Kanak-kanak akan meniru perbuatan orang
dewasa menghasilkan kraf pada waktu lapang.
Permasalahan
persaingan dengan barangan luar
Kesan daripada jalan perhubungan
yang agak baik telah menarik minat peniaga dari luar untuk memasarkan barangan
mereka di sini. Ramai penduduk mulai tertarik untuk menggunakan barangan
plastik yang boleh dibeli denagn harga yang murah. Mereka tidak lagi berminat
untuk menghasilkan kraf yang menjadi kegunaan utama di rumah.
CADANGAN
Latihan
di sekolah
Bagi menjamin Kraf Masyarakat
Orang Asli terus terpelihara, beberapa
langkah perlu diambil antaranya, megadakan
kelas kraf di sekolah pada waktu
petang. Kelas ini boleh dijalankan pada sebelah petang dengan menggunakan bilik
darjah atau ruang tertentu sebagai tampat untuk murid mempelajari teknik
penghasilan kraf. Ibu bapa yang
mempunyai kemahiran dalam penghasilan kraf bertindak sebagai tenaga pengajar.
Mereka yang mempunyai kemahiran dalam kraf yang berbeza boleh bergilir-gilir
mengajar pada sebelah petang. Pemberian elaun oleh pihak Perbadanan Kraf kepada tenaga pengajar juga boleh diusahakan
untuk kepentingan pengekalan penghasilan kraf.
Penubuhan
Pusat Pengumpulan kraf
Satu pusat pengumpulan kraf perlu
diwujudkan di penempatan ini untuk memudahkan pengusaha kraf memasarkan produk mereka. Kraf yang
dihasilkan dikumpul dalam jumlah yang banyak untuk dipasarkan di seluruh negara.
Sebahagian besar penduduk asli di sini tidak mempunyai kemudahan pengangkutan untuk
membawa hasil kraf mereka ke pekan atau bandar. Dengan mewujudkan pusat
pengumpulan ini akan memudahkan peniaga dari luar membeli hasil kraf di ini.
Penyertaan
dalam Promosi kraf
Kerjasama dengan Pusat Kraf Tangan
Malaysia perlu dilakukan oleh penduduk di sini. Kraf Tangan Malaysia mengadakan
Promosi Kraf Sepanjang tahun. Ini merupakan satu peluang kepada pengusaha kraf
di sini untuk turut sama melibatkan diri dengan mengambil bahagian dan ikut serta dalam promosi yang
dijalankan. Ia merupakan satu peluang kepada pengusaha kraf untuk memasarkan
terus hasil kraf mereka kepada orang ramai tanpa menggunakan orang tengah.
Bantuan
kepada pengiat kraf
Bantuan sara hidup kepada pengiat
kraf, untuk menjamin pendapatan untuk menampung keluarga.
KESIMPULAN
Dalam kajian yang dijalankan
didapati kedudukan Kraf Orang Asli Temiar
di RPS Kuala Betis berhadapan dengan satu situasi . Sumber hutan yang
semakin berkurangan, tenaga kepakaran yang semakin hilang dan persaingan dengan
produk moden. Dalam kita cuba memajukan masyarakat orang asli kadang kala mereka terlepas beberapa nilai yang
sepatutnya mereka bawa bersama dalam menuju kemajuan.
RUJUKAN
Juli Edo (1988), Agama dan
Perubatan Masyarakat Semai.
M.Phil. Faculty of Social Science and
Humanities,
UKM,
Bangi.
Osman bin Bongsu (1994), Hubungan
Cara Gaya Asuhan Ibu Bapa Terhadap Pencapaian Akademik Pelajar Orang Asli.
Projek Ijazah Bacelor Pendidikan (Bimbingan dan Kaunselling),
Jabatan Pendidikan, Fakulti Pengajian Pendidikan,
UPM,
Serdang.
Salmah binti Hussin (1993), Budaya
dan corak hidup Masyarakat Mahmeri
kesan dari pembangunan moden. B.A. Graduation Exercise. Jabatan Antropologi
dan Sosiologi, UM, Kuala Lumpur.
Salam.. Nak tanya.. Encik tahu tak berkaitan dengan pembuatan raga galas?
BalasPadamUlasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
BalasPadamAssalamualaikum,,perkongsian yang baik..Saya minta izin ye untuk berkongsi pengisian blog ini untuk projek seni saya..Terima kasih :)
BalasPadamassalamualaikum...perkongsian yang sangat bermanfaat..saya mohon izin tuan untuk kongsi hasil kajian tuan utk tugasan saya.. terima kasih.
BalasPadam