Hj Muhammed Nata Mohammad
Dr Abdullah Derahman
Dr Abdullah Derahman
Jabatan Penyelidikan, Inovasi & Profesionalisme Keguruan,
IPGM Kampus Kota Bharu
Abstrak
Kajian ini adalah untuk melihat hubungan di antara kemiskinan dengan
pendidikan di kalangan masyarakat Orang Asli di Post Tohoi dan Post Brooke, Gua
Musang. Kajian ini dijalankan berasaskan metodologi tinjauan yang melibatkan
soalselidik yang diedarkan kepada masyarakat Orang Asli di Post Tohoi dan Post
Brooke, Gua Musang. Kajian ini menggunakan 2 post yang berbeza iaitu Post Tohoi
yang terletak di pedalaman yang menyebabkan masyarakatnya lebih terasing dari
pembangunan dan Post Brooke yang terletak di tepi lebuh raya Cameron Highland –
Gua Musang dan menerima kesan limpahan pembangunan ekonomi pembangunan
pertanian tanah tinggi di Cameron Highland dan Lojing. Bagi menjayakan kajian
ini, pengkaji menggunakan khidmat 2 orang petugas dari kalangan Orang Asli dari
setiap Post untuk mempastikan kesahan instrumen. Kajian ini akan menggunakan
seramai 60 orang responden yang mempunyai anak bersekolah dari kedua-dua post
yang dipilih secara rawak. Data kajian
akan diproses menggunakan perisian SPSS versi 16. Dapatan kajian ini mendapati
bahawa 93.3 peratus isi rumah di Post Tohoi adalah miskin dengan 73.3 peratus
miskin tegar, manakala di Post Brooke pula 30 peratus miskin dengan 13 peratus
miskin tegar.
1.0
PENGENALAN
Ketidakseimbangan
sosioekonomi dan wujudnya golongan miskin mempengaruhi kemunduran pencapaian
akademik dalam kalangan pelajar pribumi. Faktor kemiskinan, keluarga, pelajar,
sekolah, dan persekitaran banyak mempengaruhi kelemahan pelajar pribumi dalam
akademik terutamanya dalam aspek bahasa, angka, pembelajaran, dan perkembangan
minda. Kemiskinan meliputi
pelbagai dimensi dan takrif. Umumnya, kemiskinan merujuk kepada
ketidaksejahteraan, ketertinggalan, dan kemunduran sesuatu masyarakat mengikut
ukuran atau norma tertentu. Komponen ekonomi sering menjadi ukuran penting
tahap kemiskinan. Kajian ini adalah untuk melihat hubungan di antara
kemiskinan dengan pendidikan dalam kalangan masyarakat pribumi di pedalaman
Kelantan yang mendiami Post Tohoi dan Post Brooke, Gua Musang.
1.1
KEMISKINAN
DAN PENDIDIKAN ORANG ASLI
Kajian-kajian
kemiskinan dan pembangunan desa di Malaysia yang melibatkan semua kaum secara
keseluruhannya sering menunjukkan tahap pendidikan keluarga miskin adalah
rendah (Chamhuri 2005). Kemiskinan dalam golongan masyarakat orang Asli adalah
sesuatu fenomena yang jarang dikaji. Hal ini adalah disebabkan oleh rata-rata
orang Asli adalah miskin. Mengikut Perangkaan JHEOA, kemiskinan tegar dalam
kalangan orang Asli adalah tinggi iaitu melebihi 90 peratus. Orang Asli dilihat
mampu menyerap kedhaifan dan kemiskinan dengan kehidupan dengan serba kekurangan
daripada kemudahan asas.
Jurang
kemiskinan yang wujud dalam kalangan orang Asli adalah sesuatu fenomena yang
amat membimbangkan kerana kemiskinan akan terus menjana kemiskinan dalam satu
kitaran yang dikenali sebagai kitaran ganas kemiskinan (vicious cycle of
poverty). Dalam kitaran ini, kemiskinan dan persekitaran menyebabkan
pencapaian pendidikan yang rendah dan seterusnya menyebabkan kemiskinan terus
bercambah dan berkembang.
Pemerhatian dan
perbincangan pengkaji dengan para guru dan pegawai JHEOA mendapati rata-rata,
pencapaian akademik murid orang Asli adalah jauh lebih rendah berbanding murid
kaum lain pada setiap peringkat pendidikan. Kajian keciciran di kalangan murid orang Asli SK
Pasir Linggi juga mendapati bahawa kemiskinan menyebabkan mereka terpaksa
melupakan persekolahan bagi membantu mencari nafkah dengan masuk hutan mencari
rotan, damar, buluh dan sebagainya (Mohamad Shamsuddin Jamiran 2008).
Pada hari ini, kemiskinan
tegar orang Asli telah dapat dikurangkan dengan kemudahan-kemudahan yang
disediakan oleh kerajaan. Kerajaan telah melaksanakan tanggungjawab yang amat
besar dalam membangunkan pendidikan kepada orang Asli. Antara langkah kerajaan
ialah menyediakan kemudahan infrastruktur pendidikan yang setaraf dengan
sekolah-sekolah kawasan bandar, menyediakan kemudahan asrama, buku teks,
baucher tuisyen, guru-guru yang mencukupi di semua sekolah orang Asli.
Pendidikan kepada ibubapa juga disediakan dengan menyediakan Kelas Dewasa Asli
Peribumi (KEDAP) kepada ibubapa murid orang Asli bagi memberi kesan intergenerational
effects khususnya terhadap tahap dan pencapaian pendidikan anak-anak serta
keupayaan untuk mengubah mobiliti sosial. Kesemua ini mempunyai implikasi yang
besar ke atas pembangunan masyarakat dan sumber tenaga masyarakat orang Asli.
2.0
METODOLOGI
KAJIAN
Kajian ini
dijalankan berasaskan metodologi tinjauan. Sejumlah 60 orang responden dipilih menggunakan
teknik persampelan rawak mudah, yang memebri peluang sama rata kepada semua
populasi di kedua-dua post untuk dipilih sebagai sampel. Kaedah persampelan
bertujuan digunakan untuk mendapatkan sampel berasaskan bilangan rumah.
Kajian ini
melibatkan pengumpulan data secara kuatitatif dengan menggunakan satu set soal selidik
yang diedarkan kepada ketua isi rumah orang Asli di Post Tohoi dan Post Brooke,
Gua Musang. Sampel ditentukan adalah seimbang bagi dua lokasi iaitu 30 orang
dari Post Tohoi, Gua Musang dan 30 orang dari Post Post Brooke, Gua Musang.
Pengkaji
menggunakan khidmat 2 orang petugas dari setiap Post untuk membantu responden
menjawab soalan-soalan yang dinyatakan. Bagi tujuan tersebut, petugas telah
diberi penerangan secara jelas agar mereka dapat memahami dengan
sebenar-sebenarnya kehendak soalan-soalan soal-selidik. Hal ini amat penting
bagi mempastikan kesahan instrumen.
3.0
DAPATAN
KAJIAN
Analisis data kajian yang
diperoleh daripada 60 responden orang Asli yang dilakukan mendapati
perkara-perkara berikut. Merujuk Jadual
4.a, pekerjaan responden kajian adalah berfokus kepada berikut iaitu dalam
sektor pertanian. Seramai 28 orang dari Post Tohoi terlibat dalam sektor
pertanian, manakala 12 orang di Post Brooke.
Jadual 3.1 : Pekerjaan Responden
Jadual 3.1 : Pekerjaan Responden
Pekerjaan
|
Post
Tohoi
|
Post
Brooke
|
Mencari hasil hutan
|
12
|
4
|
Petani / Peladang
|
16
|
8
|
Bekerja makan gaji (Kerajaan)
|
-
|
1
|
Bekerja makan gaji (Swasta)
|
2
|
16
|
Berniaga
|
-
|
1
|
---------------------------
Jumlah --------------------------- |
---------------
30 --------------- |
-----------------
30 ----------------- |
Jadual 3.2, pemilikan harta dalam kalangan orang Asli adalah tinggi merujuk
kepada pemilikan kebun dan ladang. Ladang-ladang yang diusahakan dengan getah,
dusun dan sayur-sayuran. Bagaimanapun perbincangan pengkaji dengan pegawai
JHEOA mendapati bahawa kebun-kebun orang Asli ini adalah tidak terurus dengan
baik dengan keluasan tanah yang minima dan bilangan tanaman per hektar yang rendah
disebabkan oleh ancaman binatang dan juga kekurangan pengetahuan dan kemudahan.
Jadual 3.2 : Pemilikan harta (Kebun /
Ladang) Responden
Pemilikan
|
Post
Tohoi
|
Post
Brooke
|
Memiliki kebun / ladang
|
30
|
30
|
Memiliki kebun getah
|
18
|
12
|
Memiliki kebun sayur
--------------------------- |
2
--------------- |
22
----------------- |
Jadual 3.3 : Pendapatan Isi Rumah Responden
Julat
Pendapatan
|
Post
Tohoi
|
Post
Brooke
|
Kurang RM 250
|
22
|
4
|
RM 251- RM 500
|
6
|
5
|
RM 501 – RM 750
|
2
|
16
|
RM 751 – RM 1000
|
-
|
2
|
RM 1001 – 1500
|
-
|
1
|
RM 1501 ke
atas
|
-
|
2
|
---------------------------
Jumlah --------------------------- |
---------------
30 --------------- |
-----------------
30 ----------------- |
Pemilikan
telefon bimbit juga adalah tinggi di kedua-dua post. Walaupun tidak terdapat
liputan talian telefon bimbit di Post Tohoi, namun 18 isi rumah yang ditemui
memiliki telefon bimbit. Menurut mereka, ianya keperluan urusan sewaktu di Gua
Musang. Liputan talian telefon bimbit adalah lebih baik di Post Brooke, dan
hampir semua isi rumah yang ditemui memiliki telefon bimbit. Pemilikan
motosikal adalah tinggi di kedua-dua post,
hampir semua responden memiliki motorsikal, manakala pemilikan motokar
adalah masih rendah di kedua-dua post.
Jadual 3.4 : Pemilikan Kemudahan Asas Responden
Jadual 3.4 : Pemilikan Kemudahan Asas Responden
Kemudahan
Asas
|
Post
Tohoi
|
Post
Brooke
|
Bekalan air
bersih
|
-
|
22
|
Bekalan
elekterik
|
-
|
28
|
Pemilikan TV
|
-
|
22
|
Pemilikan radio
|
26
|
30
|
Pemilikan telefon bimbit
|
18
|
28
|
Pemilikan motosikal
|
27
|
29
|
Pemilikan motokar
--------------------------- |
1
--------------- |
5
----------------- |
Isirumah
yang ditemui di Post Tohoi mempunyai tahap literasi yang rendah, di mana hanya
5 isi rumah yang boleh membaca dan menulis dengan baik, manakala sebanyak 20 isirumah
di Post Brooke. Pemilikan bahan bacaan seperti surat khabar atau bahan bacaan
ringan berkaitan dengan tahap celik huruf anak-anak, bagaimanapun hanya 5
isirumah yang memilikinya di Post Tohoi. Kesemua isi rumah yang ditemui di Post
Tohoi mempunyai bahan bacaan ringan di rumah.
Jadual 3.5 : Tahap Celik Huruf Responden
Jadual 3.5 : Tahap Celik Huruf Responden
Tahap
Celik Huruf
|
Post
Tohoi
|
Post
Brooke
|
Ibubapa tahu membaca / menulis
|
5
|
20
|
Memiliki bahan bacaan di rumah
----------------------------- |
5 --------------- |
30 ----------------- |
Jadual 3.6 : Harapan dan Cita-cita dalam
Pendidikan Anak-Anak
Harapan
dan Cita-cita
|
Post
Tohoi
|
Post
Brooke
|
Menjadi guru
|
23
|
9
|
Menjadi jururawat
|
4
|
6
|
Menjadi polis / tentera / bomba
|
3
|
5
|
Menjadi jurutera / Doktor / Peguam
--------------------------- |
- --------------- |
10 ----------------- |
Kajian ini
menjelaskan beberapa perkara penting dalam memajukan pendidikan orang Asli.
Antara dapatan kajian ialah ;
4.1 Orang
Asli di kedua-dua post masih dibelenggu kemiskinan dengan pendapatan isi rumah
di bawah RM 1,500 sebulan. Sebanyak 93.3 peratus isi rumah di Post Tohoi
memiliki pendapatan di bawah RM500, dengan 73.3 peratus adalah miskin tegar
(Pendapatan di bawah RM250). Jumlah ini amat berkurangan di Post Brooke dengan
hanya 30 peratus isi rumah yang berpendapatan kurang RM 500 dan hanya 13
peratus miskin tegar. Kemiskinan di kalangan orang Asli perlu dikurangkan,
khususnya kemiskinan tegar bagi mempastikan pendidikan di kalangan orang Asli dapat
ditingkatkan.
4.2 Kemiskinan
di Post Tohoi yang lebih tinggi berbanding Post Brooke adalah disebabkan
persekitaran penempatan Post Brooke yang berhampiran dengan aktiviti ekonomi,
perdagangan dan perniagaan. Kemiskinan dalam kalangan orang Asli dapat
dikurangkan secara perlahan-lahan dengan mendedahkan mereka kepada persekitaran
ekonomi dan perniagaan yang lebih baik. Projek pembangunan setempat berasaskan
pertanian harus diperbanyakkan di perkampungan orang Asli bagi meningkatkan
pendapatan mereka.
4.3 Kelas
Dewasa Asli dan Peribumi (KEDAP) yang diusahakan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia
hendaklah diteruskan secara lebih meluas kepada para ibubapa orang Asli bagi
membantu mereka memajukan pendidikan anak-anak mereka.
4.4 Bahan
bacaan ringan khususnya berkait dengan Program KEDAP perlu digembelingkan
dengan pusat pembacaan setempat. Perpustakaan Awam perlu dibuka di perkampungan
orang Asli dengan menumpang di pusat sumber sekolah.
4.5 Kemudahan
elektrik dan capaian saluran televisyen perlu disediakan kepada masyarakat
orang Asli bagi membolehkan mereka membuka dan membangun minda mereka sejajar
perkembangan pendidikan anak-anak.
4.6 Skim
perjawatan bagi guru-guru, pegawai perkhidmatan kesihatan, polis, tentera,
bomba dan sebagainya bagi orang Asli dan Peribumi hendaklah diwujudkan dengan
syarat-syarat yang longgar yang memberi mereka lebih peluang.
6.0 PENUTUP
Kajian tinjauan
ini berhasrat melihat kemiskinan dalam kalangan orang Asli suku Temiar di Post
Tohoi dan Post Brooke. Kemiskinan dan pendidikan adalah suatu hubungan yang
tidak dapat dinafikan. Untuk melepaskan diri daripada kemiskinan, perlulah
berpendidikan dan untuk berpendidikan perlulah bebas dari kemiskinan. Kajian ini
mendapati bahawa kemiskinan dalam kalangan orang Asli perlu diatasi melalui
pendidikan.
7.0 RUJUKAN
Bahagian
Perancangan dan Penyelidikan Dasar Pendidikan. 1996. Laporan kajian kes mengenai keciciran di sekolah menengah. Kementerian
Pendidikan Malaysia. Kuala Lumpur.
Kementerian
Pendidikan Malaysia. 2002. Pembangunan
Pendidikan 2001-2010. Kementerian Pendidikan Malaysia. Kuala Lumpur.
Marshall
C. & Rossman. G.B. 1995. Designing
Qualitative Research. Second Edition. California:Sage Publication.
Mohamad Shamsuddin Jamiran. 2008. Laporan
keciciran di SK Pasir Linggi. Dibentangkan dalam Seminar Penyelidikan IPGM
Kampus Kota Bharu. Kota Bharu.
Pelan
Induk Pembangunan Pendidikan 2006 – 2010, Teras 4 - Merapatkan jurang
pendidikan, KPM, di Konvensyen Nasional
PIPP. 2008. 24-27 November 2008, IAB Genting Highlands.
Siwar,
Chamhuri. 2005. Pembasmian Kemiskinan:
Satu Penilaian Kritikal Ke arah Pemantapan Perancangan, Pelaksanaan dan
Penilaian. Dibentangkan dalam Bengkel Penyediaan Pendekatan Bersepadu
Pembasmian Kemiskinan RMKe-9 di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya pada 28
Julai 2005.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan